شنبه، بهمن ۱۰

دربارة همايش ITC2010

اين مطلب را دربارة همايش ITC2010 نوشته‌ام که در ويژه‌نامه امروز (شنبه 10 بهمن 88) روزنامة فناوران منتشر شده است:

دومين همايش بين‌المللي مخابرات ايران در حالي به کار خود پايان داد که برگزاري آن حاوي نکاتي قابل توجه و در برخي موارد جديد بود؛ به چند نکته از این موارد اشاره می‌کنیم:

1- تغيير در نگاه مديران حوزة ICT‌: تأکید و توجه مهندس خسروي به موضوعاتي همچون حقوق کاربران، توجه به مجوزهاي همگرا، تأکيد مديرعامل شرکت مخابرات به مشتري‌مداري، نگاه به‌آينده و جايگاه پرسنل، نظرات مديرعامل کنسرسيوم خريدار مخابرات که رقابت را عامل پيشرفت شرکت مخابرات قلمداد مي‌کند و بر خلاف انتظار، به دنبال ايجاد انحصار نيست و... را می‌توان نشانگر آغاز تغييرات در فضاي ذهني مديران مخابرات کشور دانست.

2- حضور بازيگران جديد در عرصة ICT‌ کشور: حضور مديران ارشد بانک‌ها، صداوسيما و... در همايش به خوبي نشانگر آن است که در فضاي همگراشده مخابرات، گريزي از همکاري و تعامل ميان مخابراتي‌ها و غيرمخابراتي‌ها نيست. ارائه جالب توجه و درعين حال گاه چالش‌برانگيز معاون رسانه‌هاي مجازی صداوسيما و بيان انتظارات وي در قالب شاخص‌هاي مخابراتي مانند پهناي باند و حتي ارائه پيشنهادي در مورد تشکيل کميته ملي مديريت باند وسيع، نشان‌دهنده آن است که مديران ارشد دستگاه‌هاي حاکميتي هم به اهميت ايجاد زيرساخت‌هاي نوين توسعه پي برده‌اند و در پي ترويج فرهنگ آن هستند.

3- در این میان، آنگونه که از بازخوردهای حین و بعد از همایش برمی‌آيد، حضور چهره‌های جدید از نهادها و سازمان‌های مرتبط (همچون دانشگاه‌ها، مشاوران ارشد وزیر ICT، نهاد ریاست‌جمهوری، نظام صنفي رايانه‌اي، شرکت فناوری اطلاعات و...) و نیز طرح مسائل نو و به‌روز، علاوه بر آنکه به جذابیت همایش افزوده بود، بار دیگر نقش گروه طیف را به عنوان کانون تفکر مخابرات ایران در فضاي ICT کشور نشان داد و این نکته را به اثبات رساند که طرح و حل مسائل این حوزه از کشور، جز با ملی‌نگری و جمع‌اندیشی و به میدان آوردن و دخیل کردن همه ذینفعان ممکن نیست. حضور تعداد قابل توجه مدعوین که علیرغم طولانی شدن مباحث، چه در روز نخست و چه در روز دوم، تا پایان مراسم حضور داشتند نیز بر این ادعا صحه می‌گذارد.

4- با توجه به اینکه در کنفرانس‌های بین‌المللی و منطقه‌ای کمتر نشانی از مدیران و برنامه‌ریزان ایرانی دیده می‌شود، حضور مدیران ارشد خارجی و تحلیلگران بین‌المللی در همایش مخابرات ایران، فرصتی را فراهم آورد تا مدیران و برنامه‌ریزان و نیز صنعتگران و فعالان بخش خصوصی ICT کشور، از نظرات و تجربیات آنان بهره‌ گیرند.

گروه علمی تحلیلی طیف امیدوار است برگزاري این همایش در آستانه تحولات جدید ساختاری، مدیریتی و تکنولوژیک در حوزة ICT کشور، توانسته باشد پرتو نوری بر زوایای آشکار و پنهان این حوزه انداخته و تاحدی، مسیر آینده را برای تصمیم‌‌گیران و برنامه‌ریزان روشن کرده باشد. حال، گام نهادن در این مسیر، همت و تلاش مجریان و مدیران و همچنين، حمایت صاحبنظران، برنامه‌ریزان، دولتمردان و به‌ويژه مديران تازه‌نفس را می‌طلبد.

این مطلب را در تحلیلگر فاوا هم بخوانيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر